AANBOD

In mijn praktijk bied ik aan jongeren, volwassenen en ouderen met of zonder beperking ondersteuning op diverse levensdomeinen.

De frequentie van de ondersteuning wordt steeds in samenspraak beslist en kan zowel individueel gebeuren als binnen de context van een gezin of een relatie. 

Tevens leg ik de nadruk op multidisciplinair werken door, indien gewenst, contact te leggen met andere hulpverleners om zo mijn blik te verruimen en een breder beeld te kunnen vormen over de voorliggende vragen en problemen.

Gedragstherapie

Wanneer ik gedragstherapeutisch werk, kan u verwachten dat we in een open en gelijkwaardige relatie samenwerken om tot verbetering van uw klachten te komen. Samen doorlopen we een proces waarin we ontdekken hoe bepaalde problemen samenhangen, om vervolgens een behandelplan te kiezen. Een belangrijk aspect is dat dat we in kaart zullen brengen hoe u geleerd hebt te voelen, denken en doen en dat we dit inzicht zullen gebruiken om hierin vervolgens veranderingen ten goede trachten aan te brengen. 

Psycho-educatie kan een aparte ondersteuningsvorm zijn, maar kan ook als onderdeel binnen een gedragstherapeutisch traject aan bod komen. Psycho-educatie heeft tot doel dat een persoon en diens omgeving beter begrijpen hoe situaties verlopen doordat er informatie wordt gegeven over de psychische aandoening, de oorzaken, de symptomen, het verloop en de behandeling. Tevens worden er handvaten aangeboden om hiermee om te gaan. We trachten zo veel mogelijk aan te sluiten bij concrete situaties.

Orthopedagogische ondersteuning 

Als klinisch orthopedagoog ben ik gespecialiseerd in de pedagogiek (opvoedkunde) die zich richt op de opvoeding/ondersteuning van kinderen, jongeren en volwassenen met of zonder een verstandelijke en/of fysieke beperking of die zich in een problematische leer- of opvoedingssituatie bevinden. 

Vanuit een wetenschappelijk onderbouwd referentiekader richt ik mij op de preventie, de diagnostiek, de begeleiding en behandeling van opvoedings-, ontwikkelings-, leer-, gedrags- en emotionele problemen en de psychosociale gevolgen ervan bij kinderen, jongeren of volwassenen en hun context. 

Problemen worden hierbij niet bekeken als een individuele kwestie, maar gedefinieerd als een afstemmingsprobleem tussen pedagogische vraag en pedagogisch aanbod. Geïnspireerd door bio-psycho-sociale verklaringsmodellen, focus ik op het maximaliseren van ontwikkelings- en ontplooiingskansen, het ondersteunen van kwaliteit van leven en het bewerkstelligen van volwaardige participatie aan het maatschappelijk leven. Dit gebeurt steeds in dialoog met de cliënt en/of het cliëntsysteem en indien gewenst in overleg met andere hupverleners en dus multidisciplinair. 

Afname SEO-R²

Een werkvorm gebaseerd op de SEO-R², Schaal voor Emotionele Ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking-Revised²

Over het algemeen lukt het de gemiddelde mens goed om zijn of haar leven zo te organiseren dat ze het leven aankunnen en zich goed voelen. Bij mensen met een verstandelijke beperking of psychiatrische problematiek zien we dat zij vaak onvoldoende mogelijkheden hebben om zelfstandig zo een balans te vinden in hun leven. Zij zijn in grote mate afhankelijk van anderen om hun leven zo in te richten dat zij zich goed voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. 


Bij veel kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking of psychiatrische problematiek is er sprake van een disharmonisch ontwikkelingsprofiel: de verschillende ontwikkelingsgebieden van de persoon (bv. sociaal, cognitief, emotioneel) ontwikkelen zich niet gelijkmatig. Dit kan tot gevolge hebben dat de persoon in het dagelijks leven overschat wordt (er wordt een beroep gedaan op vaardigheden die nog niet of onvoldoende ontwikkeld zijn) of overschat wordt (er wordt geen beroep gedaan op vaardigheden die al wel ontwikkeld zijn).  

Zo een disharmonisch profiel maakt een persoon vooral emotioneel kwetsbaar en juist vanuit die emotionele kwetsbaarheid kan er een psychische problematiek en/of moeilijk verstaanbaar gedrag ontstaan. Het gevaar van overschatting is groot wanneer men geen duidelijk zicht heeft op het emotioneel functioneren van een persoon, want het emotioneel functioneren bepaalt in belangrijke mate onze draagkracht. 

Het kleurenprofiel is bedoeld als middel om meer zicht te krijgen op het emotionele ontwikkelingsniveau. Het kleurenprofiel neemt de betrokkenen mee in de inschatting van het emotioneel functioneren en de basisbehoeften die daar uit voort vloeien. De eigen kennis en creativiteit van ouders, begeleiders en leerkrachten wordt actief gebruikt en het kleurenprofiel geeft de mogelijkheid om snel kennis toe te voegen rondom de emotionele ontwikkeling. De ervaring leert dat het maken van het kleurenprofiel bij de betrokkenen draagvlak creëert om er ook mee aan de slag te gaan: om hun handelen en de omgeving van de persoon zo aan te passen dat ze zo goed mogelijk op zijn/haar emotionele behoeften aan kunnen gaan sluiten.